Pravidelná přeprava poštovních zásilek přes moře a světové oceány, dnes běžně mezi filatelisty označovaná jako lodní pošta, se rozvíjela postupně a v jasně rozpoznatelných etapách.
Přijde-li dnes řeč na přepravu zásilek vzdušnou cestou, každému se většinou automaticky vybaví letadlo. Přesto se až do první světové války přeprava poštovních zásilek letadlem odehrávala jen na úrovni pokusných letů.
Svoje služby veřejnosti pošta mnohdy organizovala vskutku originálním způsobem. Přesněji řečeno neobvyklá bývala především samotná doprava poštovních zásilek, v níž byla tradičně využívána zvířata.
Hlavní služební povinností poštmistrů samozřejmě bylo doručování zásilek. Od poloviny 18. století k nim přibyla další - přeprava osob. Byla zajišťována prostornými poštovními vozy
Původní sídlo pražského poštovního úřadu se od roku 1554 nacházelo na Malostranském náměstí v domě U Kříže (čp. 187 - 4), který zde stál od 16. století, na parcele bývalé vinice.
Vzájemná nevraživost rodiny Taxisů, kteří si z organizování poštovských služeb dokázali udělat zlatý důl, a habsburských císařů vyvrcholila na počátku 17. století.
Ještě v nedávné minulosti prakticky každý malý předškolák dokázal zazpívat Jede, jede poštovský panáček, jede, jede poštovský pán… Časy se ale změnily a dnes to všichni jejich vrstevníci asi už nesvedou.
Za počátek novodobého poštovnictví v Čechách je považován rok 1526. 23. října tohoto roku byl ve Svatováclavské kapli Svatovítského chrámu zvolen českým králem Ferdinand I. Habsburský
  Starší články