Nabídka našeho eshopu
Zasklený komplet Československo 1918-39 + 1x desky+1x archivní box
- Cena: 3545 Kč
Alšovy pohlednice - V. Z českých dějin
Alšových pohlednic zobrazujících českou historii je nepřeberné množství a myslím bez nadsázky, že by se z nich dala sestavit velmi zajímavá kronika českého národa.
Aleš znal dokonale dějiny českého národa, ale i všech ostatních slovanských národů. Dával svým dějepisným postavám všechny povahové znaky, jak si je ožilo jeho vnitřní zření na základě dějin, kronik i lidového podání. Neilustruje ale dějiny podle předem daných látek, ale sám vybírá děje a osoby, k nimž má citový vztah nebo zájem. Nekreslí nikdy pomyslné, neživé zjevy zašlých dob, ale dává tvářím osob pravdivou živost výrazu a tělu přirozený pohyb a živoucí postoj. Aleš vždy dbal toho, aby dějinné postavy byly v dobově správných krojích a zbraních.
Praotec Čech uvádí svůj lid do nových trvalých sídlišť, aby v nich po svém žil, půdu obdělával, krví svou jí hájil a na ní umíral.
Příchod Čechův", ODKAZ, Praha( prošlá r. 1920)
Na této pohlednici Aleš zobrazil příchod křesťanství do zemí českých, Slovanské věrozvěsty umístil i s průvodem v oblacích na znamení, že jsou to nové vyšší duchovní hodnoty životní, před nimiž prchají démoni pohanští s noční havětí a odnášejí bůžky i obětní nádoby.
"Příchod Slovanských věrozvěstů", vydalo SKM v Čechách, Praha II
Do doby Přemyslovců nás zavede pohlednice s kresbou z roku 1876 Chorál Svatováclavský. Chorál je třídílnou skladbou. Biskup s kněžstvem, šlechtici a modlícím se lidem před kostely na Hradčanech vyvolává nebeskou oblačnou vidinu podle slov chorálu. Svatý Václav před trůnem Jezulátka a Madonou oroduje za svůj lid, na který z nebes shlíží a rukou k výšinám víry a naděje jej vyzývá. Ostatní svatí patronové se modlí za národ, jehož symbol, svatováclavskou korunu Karlovu, chráněnou samými nebesy, ukazuje lidu průhledem oblaků král Václav IV., vedle něho stojí otec, císař Karel IV., a klečí slepý hrdina Jan. Králové to z rodu Lucemburského i se svými manželkami.
"Chorál Svatováclavský", nakl. Neubert a synové, Smíchov
Nejčastěji se na Alšových pohlednicích objevují čtyři postavy. Tyto kreslil po celý život, aby je předváděl národu jako příklad jejich ctnosti. Sv. Václava - jako zdroj duševní síly a naděje národa pro všechny časy, Mistra Jana Husa - jako vzor pravdy a věrnosti v rozumovém poznání, Jana Žižku - jako projev síly, odhodlanosti a statečnosti a Jiříka z Poděbrad jako zjev státnické moudrosti.
Podobu sv. Václava Aleš vytvořil na základě starých románských, gotických i barokních ilustrací a starých pečetí i mincí, ale také podle lidových vyobrazení.
"Sv.Václav", nakl. Neubert a synové, Smíchov
"Svatý Václav", vydal k tisícímu výročí smrti sv.Václava Svatováclavský výbor v Praze, nakl. V.Neubert a synové, Smíchov
"Českému srdci", Kroužek Paseka v Plzni, nakl. Bohuš Port, Plzeň
"Svatý Václave, vévodo české země", nakl. E. Šolc, Karlín (prošlá v r. 1915)
Jana Husa kreslil v mnoha podobách a obměnách s přemýšlivou a odhodlanou tváří s orlím nosem v ostře řezaných rysech. Tvář vždy s vousem, jak ji vytvořilo XVI. století a obyčejně kolem hlavy svatozář. Někdy kreslí jen hlavu, častěji však celou postavu v taláru nebo sutaně s biretem na hlavě a s biblí v ruce.
"Jan Hus", vydal ODKAZ, Praha
"Mistr Jan Hus", Nákladem dědictví Husova v Praze, Štenc, Praha
Z dob husitství je druhou nejčastější postavou Jan Žižka. Aleš ale zobrazuje i velké množství husitských hejtmanů.
"Jan Žižka z Kalicha", Štencův grafický kabinet, Praha
"Jan Žižka", vydal Jos. Hladký, Praha - Vinohrady
"Jan Roháč z Dubé", vydal Jos. Hladký, Praha - Vinohrady
"Starý český zeman", Minerva, Praha
Vláda krále Jiřího z Poděbrad zaujala Alše natolik, že v něm vytvořil typ moudrého a prozíravého vládce, vůdce národa a státu.
"Jiří král český", Štencův grafický kabinet, Praha
Aleš nehledal smysl dějin ve výbojích a válkách pro rozšíření moci, ale v ušlechtilém a kulturním životě národním. V roce 1891 vytvořil ilustraci "A ta naše lípa". Pod mohutnou lípou, jejíž větvě nesou názvy slavných děl, které národ probouzely, udržovaly a povzbuzovaly, sešli se jejich tvůrci, národní buditelé, vědci, básníci, hudebníci i zakladatelé sokola. Za výtvarníky vykreslil Aleš Mánesa, u jehož nohou se sám posadil v podobě hošíka, aby v jeho dědictví pokračoval a dokončil jej.
"A ta lípa naše ...", nakl. Arnošt Pešl, Praha - Košíře
To je jen malá ukázka pohlednic zobrazující naše dějiny. Na dalších pohlednicích se můžeme setkat s postavami jako např. Karel IV., Sv, Ludmila, Jan Sladký Kozina, ale i s různými událostmi jako Bitva na Bílé hoře, husitské bitvy atd.
Příště: Z kreseb rodinných
Aleš znal dokonale dějiny českého národa, ale i všech ostatních slovanských národů. Dával svým dějepisným postavám všechny povahové znaky, jak si je ožilo jeho vnitřní zření na základě dějin, kronik i lidového podání. Neilustruje ale dějiny podle předem daných látek, ale sám vybírá děje a osoby, k nimž má citový vztah nebo zájem. Nekreslí nikdy pomyslné, neživé zjevy zašlých dob, ale dává tvářím osob pravdivou živost výrazu a tělu přirozený pohyb a živoucí postoj. Aleš vždy dbal toho, aby dějinné postavy byly v dobově správných krojích a zbraních.
Praotec Čech uvádí svůj lid do nových trvalých sídlišť, aby v nich po svém žil, půdu obdělával, krví svou jí hájil a na ní umíral.
Příchod Čechův", ODKAZ, Praha( prošlá r. 1920)
Na této pohlednici Aleš zobrazil příchod křesťanství do zemí českých, Slovanské věrozvěsty umístil i s průvodem v oblacích na znamení, že jsou to nové vyšší duchovní hodnoty životní, před nimiž prchají démoni pohanští s noční havětí a odnášejí bůžky i obětní nádoby.
"Příchod Slovanských věrozvěstů", vydalo SKM v Čechách, Praha II
Do doby Přemyslovců nás zavede pohlednice s kresbou z roku 1876 Chorál Svatováclavský. Chorál je třídílnou skladbou. Biskup s kněžstvem, šlechtici a modlícím se lidem před kostely na Hradčanech vyvolává nebeskou oblačnou vidinu podle slov chorálu. Svatý Václav před trůnem Jezulátka a Madonou oroduje za svůj lid, na který z nebes shlíží a rukou k výšinám víry a naděje jej vyzývá. Ostatní svatí patronové se modlí za národ, jehož symbol, svatováclavskou korunu Karlovu, chráněnou samými nebesy, ukazuje lidu průhledem oblaků král Václav IV., vedle něho stojí otec, císař Karel IV., a klečí slepý hrdina Jan. Králové to z rodu Lucemburského i se svými manželkami.
"Chorál Svatováclavský", nakl. Neubert a synové, Smíchov
Nejčastěji se na Alšových pohlednicích objevují čtyři postavy. Tyto kreslil po celý život, aby je předváděl národu jako příklad jejich ctnosti. Sv. Václava - jako zdroj duševní síly a naděje národa pro všechny časy, Mistra Jana Husa - jako vzor pravdy a věrnosti v rozumovém poznání, Jana Žižku - jako projev síly, odhodlanosti a statečnosti a Jiříka z Poděbrad jako zjev státnické moudrosti.
Podobu sv. Václava Aleš vytvořil na základě starých románských, gotických i barokních ilustrací a starých pečetí i mincí, ale také podle lidových vyobrazení.
"Sv.Václav", nakl. Neubert a synové, Smíchov
"Svatý Václav", vydal k tisícímu výročí smrti sv.Václava Svatováclavský výbor v Praze, nakl. V.Neubert a synové, Smíchov
"Českému srdci", Kroužek Paseka v Plzni, nakl. Bohuš Port, Plzeň
"Svatý Václave, vévodo české země", nakl. E. Šolc, Karlín (prošlá v r. 1915)
Jana Husa kreslil v mnoha podobách a obměnách s přemýšlivou a odhodlanou tváří s orlím nosem v ostře řezaných rysech. Tvář vždy s vousem, jak ji vytvořilo XVI. století a obyčejně kolem hlavy svatozář. Někdy kreslí jen hlavu, častěji však celou postavu v taláru nebo sutaně s biretem na hlavě a s biblí v ruce.
"Jan Hus", vydal ODKAZ, Praha
"Mistr Jan Hus", Nákladem dědictví Husova v Praze, Štenc, Praha
Z dob husitství je druhou nejčastější postavou Jan Žižka. Aleš ale zobrazuje i velké množství husitských hejtmanů.
"Jan Žižka z Kalicha", Štencův grafický kabinet, Praha
"Jan Žižka", vydal Jos. Hladký, Praha - Vinohrady
"Jan Roháč z Dubé", vydal Jos. Hladký, Praha - Vinohrady
"Starý český zeman", Minerva, Praha
Vláda krále Jiřího z Poděbrad zaujala Alše natolik, že v něm vytvořil typ moudrého a prozíravého vládce, vůdce národa a státu.
"Jiří král český", Štencův grafický kabinet, Praha
Aleš nehledal smysl dějin ve výbojích a válkách pro rozšíření moci, ale v ušlechtilém a kulturním životě národním. V roce 1891 vytvořil ilustraci "A ta naše lípa". Pod mohutnou lípou, jejíž větvě nesou názvy slavných děl, které národ probouzely, udržovaly a povzbuzovaly, sešli se jejich tvůrci, národní buditelé, vědci, básníci, hudebníci i zakladatelé sokola. Za výtvarníky vykreslil Aleš Mánesa, u jehož nohou se sám posadil v podobě hošíka, aby v jeho dědictví pokračoval a dokončil jej.
"A ta lípa naše ...", nakl. Arnošt Pešl, Praha - Košíře
To je jen malá ukázka pohlednic zobrazující naše dějiny. Na dalších pohlednicích se můžeme setkat s postavami jako např. Karel IV., Sv, Ludmila, Jan Sladký Kozina, ale i s různými událostmi jako Bitva na Bílé hoře, husitské bitvy atd.
Příště: Z kreseb rodinných
Autor: Martin Míča | 25. 8. 2011
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Zásobník na poštovní známky Leuchtturm - COMFORT DELUXE S64, 64 stran, černé listy
Doporučená prodejní cena je 54,95 € což je 1373,00 Kč
- Cena: 1039 Kč
Katalog poštovních známek World Philately 2022 a Encyklopedie filatelie na paměťové kartě
- Cena: 999 Kč
Servis článku