Vlečný remorkér - parník Péčko

Datum vydání: 6. března 2013
Název emise: Vlečný remorkér - parník Péčko
Nominální hodnota: 25 Kč
Katalogové číslo: 756
Výtvarný návrh: Pavel Sivko
Tiskové listy:á 50 ks (kombinace 25 ks známek Vlečný remorkér – parník „Péčko“ a 25 ks známek Vrtulník Aero HC2-Heli Baby)
Rozměr obrázu známky: 40 x 23 mm
Druh tisku: Plnobarevný ofset

Vlečný remorkér - parník Péčko

Námět známky:

Příležitostná poštovní známka z emise Historické dopravní prostředky. Na známce je vyobrazen vlečný remorkér – parník „Péčko“ 18.
Plavba s nákladem se praktikuje od nepaměti. Teoreticky od dob, kdy člověk poprvé naložil náklad na jakoukoli loď či vor a nechal se po proudu dopravit do místa určení. Pokud však toto plavidlo nezanechal v cíli svému osudu či ho neprodal k dalšímu použití, musel ho odtáhnout proti proudu tažným či vlečným způsobem zpět do místa vyplutí.
Nejdříve lodě táhli zpět lidé za pomoci dostatečně dlouhého lana. Tuto práci většinou profesionálně vykonávali lidé z vesnic u řek a vydělávali si tak na živobytí. Tento způsob byl velice těžký jak pro tahače, tak pro kormidelníka, který musel loď udržet od břehu. V pozdějších dobách, byly k této činnosti, používáni i koně a krávy, později i automobily, traktory či lokomotivy umístěné na kolejích k tomu určených. V minulosti vybudované potahové stezky, které se na některých místech dochovaly dodnes, jsou nyní používány jako turistické chodníky či cyklostezky.
Největší rozvoj vlečné plavby byl zahájen vynálezem parního stroje (později nahrazen dieselovým agregátem). K vrcholnému rozmachu plavby vlečením dochází v 19. století, kdy je díky technice možné pohodlně přepravovat zboží jak po tak proti proudu. Koncem 20. století je vlečná plavba nahrazena tlačnou plavbou.
U nás používané parníky typu „P“, zvaná „Péčka“, byly vrtulové parníky původně určené pro službu v hamburském přístavu. Oproti tradičním říčním vlečným parníkům byly kratší, širší a s větším ponorem. Lodní vrtule u největších modelů dosahovaly průměru až dva metry. Lodě měly krátká kormidla, která nepřesahovala obrys zádě. K vlečení sloužil masivní odpružený vlečný hák. Parníky „Péčka“ byly hojně užívány a patřily k výdobytkům své doby. Na vltavsko-labské cestě u nás patřily k nejrozšířenějším plavidlům. Kariéra parníků typu „P“ byla ukončena vzestupem dieselových motorů, pro jejich vyšší výkon.
(zdroj www.cpost.cz)

FDC – obálka prvního dne vydání:

Se známkou se vydává obálka prvního dne včetně příležitostného poštovního razítka. V obrazové části obálky je vyobrazena příď parníku. Obálka je vytištěna ocelotiskem z plochy v barvě tmavomodré. Na razítku je záchranný kruh a text: Praha, 6. 3. 2013.
(zdroj www.cpost.cz)

Vlečný remorkér - parník Péčko

Vlečný remorkér - parník Péčko

Vlečný remorkér - parník Péčko

Poznámka redakce:

určitě jste si všimli nového způsobu zveřejňování novinek. Naší snahou je mít co nejrozsáhlejší informace a obrázky všeho dostupného filatelistického materiálu. Dejte nám vědět, jak se Vám nové články o novinkách zamlouvají.

Novinky za nominál:

nově v našem eshopu nabízíme nové poštovní známky ČR za nominál. Tuto konkrétní známku zakoupíte zde na tomto odkazu.

Autor: Zdeněk Jindra | 16. 3. 2013

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2020 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223