Umění 2007

UMĚLECKÁ DÍLA NA ZNÁMKÁCH: AMÁLIE MÁNESOVÁ - ZÁMEK VRBIČANY

Umění 2007

Katalogové číslo: 0533
Datum vydání: 07.11.2007
Nominále: 22.0 Kč
Tiskové listy: 4
Rozměr obrázku známky: 50 x 40 mm
Výtvarný návrh: Martin Srb
Rytina: Martin Srb

Způsob tisku: pětibarevný ocelotisk z plochých desek v barvě černé, žluté, zelené, modré a červené
Námět známky: Amálie Mánesová (1817 – 1883) : Zámek Vrbičany, 1846, Národní galerie v Praze
Amálie Mánesová pocházela ze známé malířské rodiny. Na přání svého otce Antonína Mánesa se věnovala především krajinomalbě, ale zabývala se i figurální malbou a ovocnými a květinovými zátišími. Významná byla její pedagogická činnost. V pražské Spálené ulici si otevřela speciálku pro malbu a kresbu a docházela vyučovat i do šlechtických rodin. K jejím žačkám patřila např. Zdenka Braunerová, později známá malířka. Jako nejstarší ze sourozenců žila se svými bratry Josefem a Quidem, které podporovala a starala se o společnou domácnost. S Josefem podnikla malířské cesty do Krkonoš, Drážďan, na Hrubou skálu, pobývala ve Vídni a v rakouských Alpách. Její malba se časem stala barevně efektnější. Na známce je rytecký přepis obrazu „Zámek Vrbičany“, kde byla hostem.
UMĚLECKÁ DÍLA NA ZNÁMKÁCH: OTAKAR LEBEDA - CESTA K BECHYŇSKÉMU ZÁMKU

Umění 2007

Katalogové číslo: 0534
Datum vydání: 07.11.2007
Nominále: 25.0 Kč
Tiskové listy: 4
Rozměr obrázku známky: 40 x 50 mm
Výtvarný návrh: Václav Fajt
Rytina: Václav Fajt

Způsob tisku: pětibarevný ocelotisk z plochých desek v barvě tmavohnědé, žluté, červené, zelené a modré
Námět známky: Otakar Lebeda (1877 – 1901): Cesta k bechyňskému zámku, 1899, Národní galerie v Praze
Malíř krajin Otakar Lebeda studoval na pražské Akademii u J. Mařáka, poté v Paříži na škole Colarosiho u Courtoise. Prožíval se žáky Mařákovy školy okouzlení dílem Chittussiho, které potvrzovalo naléhavost rozchodu českého krajinářství s popisným realismem a romantickými motivy. Sblížil se s barevnou tóninou impresionismu, zejména pak pod vlivem cesty do Francie (1898-99). Dříve však byl spíše přitahován zasmušilou krajinou a líčením mračných a mlhavých výjevů v horském terénu, do nichž promítal svůj smutek a osamělost. Hluboké deprese jej dovedly až k tragickému ukončení života. Jeho předčasně uzavřené dílo patří k nejvýznamnějším v českém umění přelomu 19. a 20. stol. a má trvalé místo v rozvoji moderní krajinomalby. Obraz „Cesta k bechyňskému zámku“, který je rytecky převeden na známku, přibližuje velký talent mladého umělce.
UMĚLECKÁ DÍLA NA ZNÁMKÁCH: SOBĚSLAV HIPPOLYT PINKAS - MONTMARTRE

Umění 2007

Katalogové číslo: 0535
Datum vydání: 07.11.2007
Nominále: 28.0 Kč
Tiskové listy: 4
Rozměr obrázku známky: 40 x 50 mm
Výtvarný návrh: Miloš Ondráček
Rytina: Miloš Ondráček

Způsob tisku: pětibarevný ocelotisk z plochých desek v barvě černohnědé, okrové, hnědé, červené a modré
Námět známky: Soběslav Hippolyt Pinkas (1827 – 1901): Montmartre,1856, Národní galerie v Praze
Český malíř, grafik a publicista Soběslav Hippolyt Pinkas, pocházející ze známé pražské rodiny, se aktivně zúčastňoval kulturního i politického života, mj. radikálního studentského hnutí v r. 1848. Jeho otec byl jako liberální politik poslancem na sněmu ve Vídni a Kroměříži. S. H. Pinkas studoval na pražské a mnichovské Akademii a u Coutura v Paříži, kde několik let žil. Pod vlivem barbizonské školy si vybíral motivy ze všedního života. Později pod vlivem Courbeta a Milleta více zvýraznil realismus. Po návratu do Prahy kreslil převážně rodinné náměty a portréty. Byl činný v Umělecké besedě a dalších veřejných spolcích, udržoval styky s Francií a r. 1898 obdržel Řád čestné legie. Pokračoval také v karikaturní tvorbě a politické kresbě, navrhoval užité umění, např. fajánsové talíře. Obraz „Montmartre“, který je rytecky přepsán na známce, pochází z období jeho pobytu v Paříži.

Autor: Česká pošta | 18. 11. 2007

Komentáře

Zámek ve Vrbičanech

Bez názvu

Montmartre

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2002 - 2020 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223