Nové berlínské hlavní nádraží

Jízdou zvláštního vlaku z Lipska do Berlína bylo v 18 hodin dne 28. května 2006 slavnostně uvedeno do provozu nově postavené hlavní nádraží v Berlíně. Nové hlavní nádraží je v centru města, na místě bývalého nádraží Berlin Lehrter, které ztratilo význam v šedesátých letech v období studené války a postavením berlínské zdi.

Nádražní budovy jsou postaveny ve velkém stylu. Železniční stanice je křižovatkou tratí ze čtyř světových stran. Směr sever – jih najdeme v podzemí, západ – východ je situovaný pod halou nahoře. Zajímavé je, že staniční koleje a nástupiště pod halou jsou v oblouku. U nás je to argument proti dosavadnímu hlavnímu nádraží v Brně. Stavba trvala šest let a bylo na ni použito 550 000 m³ betonu, 98 000 tun betonářské oceli. Vybagrováno bylo 820 000 m3 zeminy.
Vlaky budou v průměru odjíždět každých 90 vteřin a bude odbaveno téměř 300 tisíc cestujících a návštěvníků denně.
Dráha vytvořila pro služby, bezpečnost a techniku budov 300 pracovních míst. Pro maloobchodníky jsou prostory nádraží velmi atraktivní. Ani vysoké nájemné je neodradilo. A tak byly v berlínském hlavním nádraží již půl roku před otevřením všechny obchody na 15 000 m2 velkého obchodního centra pronajaty.

Nové berlínské hlavní nádraží


Autor: Adolf Kuchyňka | 14. 7. 2006

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2020 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223