Nabídka našeho eshopu
Na DVD je devět známkových zemí - ČSR (1918-1939), ČSR (1945-1992), ČR (1993-2021), SR (1993-2021), Protektorát ČaM (1939-1945), Slovenský stát (1939-1945), Rakousko (1850-1918), Rakousko (1918-1938), Uhersko (1871-1918).
- Cena: 949 Kč
Historické dopravní prostředky: prototyp 1. čs. vozu pro Metro Praha
Datum vydání: 5. března 2014
Název emise: Historické dopravní prostředky: prototyp 1. československého vozu pro Metro Praha
Nominální hodnota: 13 Kč
Katalogové číslo: 800
Výtvarný návrh Jiří Dufek
Tiskové listy:á 50 ks známek v šachovnicovém soutisku: 25 ks letoun + 25 ks vůz Metro
Rozměr obrázu známky: 40 x 23 mm
Druh tisku: plnobarevný ofset
Námět známky:
prototyp 1. československého vozu pro Metro Praha
Soupravy R1 byly původně vyvinuty firmou ČKD pro pražské metro, avšak do pražského metra se vůbec nedostaly.
Souprava se začala vyvíjet v roce 1968 a v roce 1971 musela být dokončena. Velké omezení při zadání se týkalo hmotnosti, a to protože Nuselský most (tehdy Gottwaldův) nebyl stavěn na velkou zátěž.
Vůz byl z lehkých hliníkových slitin a laminátu a velmi moderní koncepce. Bohužel dva vyrobené prototypy, přestože snesly všechny provozní a zátěžové testy na drážním zkušebním okruhu ve Velimi a na nedokončené trati v okolí depa Kačerov, nikdy s pasažéry nejezdily. Shodou dosud nevysvětlených okolností došlo v lednu roku 1972 k „odbrždění“ jedné soupravy R1, která při nárazu narazila do druhé soupravy R1 a tím byly obě soupravy totálně zničeny. Při nehodě byl zraněn hlavní konstruktér Antonín Honzík. Jen dva nepoškozené vozy z obou souprav byly převezeny do Technického muzea v Brně, kde souprava zrezivěla (1988).
Na dlouhá desetiletí nás potom, vozy zastaralé konstrukce EČS (později 81-71, 81-71M a M1), zásoboval dodavatel z Mitišči (SSSR). Kvůli těžkým sovětským soupravám muselo být dokonce generálně opraveno (zpevněno) drážní podloží v útrobách nuselského mostu.
(zdroj www.cpost.cz)
FDC – obálka prvního dne vydání:
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)
Poznámka redakce:
určitě jste si všimli nového způsobu zveřejňování novinek. Naší snahou je mít co nejrozsáhlejší informace a obrázky všeho dostupného filatelistického materiálu. Dejte nám vědět, jak se Vám nové články o novinkách zamlouvají.
Novinky za nominál:
nově v našem eshopu nabízíme nové poštovní známky ČR za nominál. Tuto konkrétní známku zakoupíte zde na tomto odkazu.
Název emise: Historické dopravní prostředky: prototyp 1. československého vozu pro Metro Praha
Nominální hodnota: 13 Kč
Katalogové číslo: 800
Výtvarný návrh Jiří Dufek
Tiskové listy:á 50 ks známek v šachovnicovém soutisku: 25 ks letoun + 25 ks vůz Metro
Rozměr obrázu známky: 40 x 23 mm
Druh tisku: plnobarevný ofset
Námět známky:
prototyp 1. československého vozu pro Metro Praha
Soupravy R1 byly původně vyvinuty firmou ČKD pro pražské metro, avšak do pražského metra se vůbec nedostaly.
Souprava se začala vyvíjet v roce 1968 a v roce 1971 musela být dokončena. Velké omezení při zadání se týkalo hmotnosti, a to protože Nuselský most (tehdy Gottwaldův) nebyl stavěn na velkou zátěž.
Vůz byl z lehkých hliníkových slitin a laminátu a velmi moderní koncepce. Bohužel dva vyrobené prototypy, přestože snesly všechny provozní a zátěžové testy na drážním zkušebním okruhu ve Velimi a na nedokončené trati v okolí depa Kačerov, nikdy s pasažéry nejezdily. Shodou dosud nevysvětlených okolností došlo v lednu roku 1972 k „odbrždění“ jedné soupravy R1, která při nárazu narazila do druhé soupravy R1 a tím byly obě soupravy totálně zničeny. Při nehodě byl zraněn hlavní konstruktér Antonín Honzík. Jen dva nepoškozené vozy z obou souprav byly převezeny do Technického muzea v Brně, kde souprava zrezivěla (1988).
Na dlouhá desetiletí nás potom, vozy zastaralé konstrukce EČS (později 81-71, 81-71M a M1), zásoboval dodavatel z Mitišči (SSSR). Kvůli těžkým sovětským soupravám muselo být dokonce generálně opraveno (zpevněno) drážní podloží v útrobách nuselského mostu.
(zdroj www.cpost.cz)
FDC – obálka prvního dne vydání:
Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)
Poznámka redakce:
určitě jste si všimli nového způsobu zveřejňování novinek. Naší snahou je mít co nejrozsáhlejší informace a obrázky všeho dostupného filatelistického materiálu. Dejte nám vědět, jak se Vám nové články o novinkách zamlouvají.
Novinky za nominál:
nově v našem eshopu nabízíme nové poštovní známky ČR za nominál. Tuto konkrétní známku zakoupíte zde na tomto odkazu.
Autor: Zdeněk Jindra | 2. 3. 2014
Komentáře
Nejsou žádné komentáře
Nabídka našeho eshopu
Motýli - 15 h - č. 1217 - II. typ - čistá
- Cena: 290 Kč
Nová kniha Modrý Mauritius v Terezíně od vedoucího redaktora Infofily Zdeňka Jindry.
- Cena: 249 Kč
Servis článku