Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Se zájmem jsem si přečetl poslední číslo časopisu Filatelie 4/2009 a především příspěvek Česka snámka, chéská snámka ...? od Františka Beneše. Rozhodně se v tomto článku nebudu pokoušet o polemiku názorů, ale o obecný pohled na několik vyslovených názorů. Na toto téma se určitě objeví mnoho dalších příspěvků v časopisu Merkur-Revue od pana vedoucího redaktora a proto jenom krátce.

Československé známky z let 1945-1992 jsou velmi poznamenané dobou. Za nepovedené považuji především známky s komunistickou tématikou. Koho by například zaujaly tyto známky?

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Na druhou stranu, i přes to má Československo velký počet vynikajících známek a to díky šikovným rytcům a výtvarníkům. Stačí jmenovat jen malý výčet těch nejlepších a nejproslulejších - Housa, Herčík, Mráček, Schmidt, Ondráček, Švengsbír, Svolinský a ukázat několik ukázek například z emise Umění, Lidové kroje, Pražský hrad ..atd.

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Rozhodně je správným názorem, že každému se líbí něco jiného. Někomu například může přijít nedávno vydaná známka s logem výstavy PRAGA 2008 jako parodie na nepovedený kupón ke klasické známce. Jinému se může zamlouvat. Jako například autorovi uvedeného článku.

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Česká známka, hezká známka aneb co člověk to jiný názor

Co člověk to jiný názor a vkus, ale každopádně se můžeme shodnout na tom, že vztah k našim známkám je nutné vytvářet a naše poštovní známky spíše obhajovat, i když se najdou nějaký ty nepovedený. Je ale pravdou, že nějaký výstřel do tmy by to určitě chtělo a vydání „pouťové známky“ pro mladé lidi by naší filatelii mohlo prospět. Jako vydavatel Infofily a Mladého sběratele například zaznamenávám ohlas na námětové známky například slavných hokejistů, fotbalistů. Tyto známky by se mohly velmi lehce rozšířit mezi mládež a sběratelství posílit a dobře propagovat.

Není důležité jestli známky budou vytištěné ofsetem nebo je mistrně provede nějaký náš rytec. V možnosti je i varianta obojího, která se v poslední době docela dobře prosazuje. Myslím si, že našim poštovním známkám by něco takového mohlo prospět, ale je potřeba zachovat umírněnost a klasickou tvorbu, kterou si jako jedny z mála v Evropě snažíme udržet. Nemyslím si, že trhu prospějou pouťové známky dlouhodobě. Trh bude dříve nebo později přesycen (vlastně drahými obrázky) a je možné, že čísla ukážou, že návrat ke klasickým známkám bude pro vydavatele opět nejvýhodnější. Je i možné, že správná varianta je od každého něco. Dokážu si představit například jednu maximálně dvě volné série ročně například hokejistů, fotbalistů nebo s jiným oblíbeným námětem. Na druhou stranu si nedokážu představit, kdyby se naše známková tvorba podobala té rakouské, která začíná bohužel opravdu zavánět pouťovými obrázky. Kdo má v této složité otázce pravdu, vyřeší pouze čas. Já osobně mohu říci, že za naše poštovní známky se rozhodně nestydím a mohu hrdě prohlásit „Česká známka, hezká známka“.

Ostatně chápu i názor autora článku Františka Beneše na pestrobarevné známky oblíbených námětů. Vždyť jeho obchodní úspěchy začaly právě u populárních postaviček Walta Disneyho někdy po revoluci, jak sám někde vzpomíná. I takové známky můžou filatelii pomoci a prospět. Určitě se toho nemusíme bát.

Autor: Zdeněk Jindra | 20. 4. 2009

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2020 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223