Známka Německo s řídícím vozem ET 403?

Zodpovězení otázky jsem se pokusil nalézt na internetu a ve zpravodaji EMS. Pokud zadáme v internetovém vyhledávači výraz ET 403 nabídne nám řadu odkazů.

Známka Německo s řídícím vozem ET 403?

Po zvolení hned prvního z nich se zobrazí zcela jiná jednotka než je na vydané známce.

Známka Německo s řídícím vozem ET 403?

Na obrázcích je jednotka ET 403 v provedení IC (v bílé barvě) a později jako Lufthansa Airport Express (v barvě žluté).

Známka Německo s řídícím vozem ET 403?
Známka Kambodža ET 403 jako IC


Známka Německo s řídícím vozem ET 403?
Známka Německo s textem 2000 InterCityExpres (ET403)

Německou poštou je na poštovní známce s hodnotou 55+25 centů špatně označeno železniční vozidlo jako ET 403, ale i označení ICE 403 je nesprávné. Jedná se o ICE, a sice koncový vůz ICE 3 a ne řídící vůz (u ICE neexistuje). V koncovém voze je umístěna pilotní kabina, jakož i místa k sezení pro cestující.

Zvláštností a velkou atrakcí pro staré i mladé jsou Loungeplatze na konci vlaku. Odtamtud se lze dívat, řidiči při jeho práci přes ramena, dopředu na trať. Někdy mají tuto zábavu cestující první třídy, po změně směru v koncovém nádraží ti ve třídě druhé. Sedadla si lze rezervovat. Skleněná tabule, která odděluje pracoviště řidiče od Lounge, může být v případě naléhavé potřeby bleskově neprůhledná. Tak zůstávají cestující ušetřeni například pohledu na kolizi vlaku se zvířetem.

Tento koncový vůz je veden proto také pod číslem vozu 403 (č. 4 je pro motorové hnací vozidlo na střídavý proud). Výraz ET 403 není pro ICE 3 vhodný. Správný je jen výraz bez "ET", protože číslo 4 znamená ET.
Výraz ICE není v souvislosti se značkou 403 ale jen označení produktu. Při zavádění ICE 1 bylo určeno počítačové číslo 401, pro ICE 2 číslo 402 a pro ICE 3 číslo 403.

Známka Německo s řídícím vozem ET 403?
Grafické znázornění jednotky ICE 3

Na známce zobrazené koncové vozidlo je podle toho "ICE 3" nebo také konstrukční řada (Baureihe) "403".
U starého ET 403 jsou na koncích dva vozy se stanovištěm strojvedoucího a mezi těmi pak dva vozy konstrukční řady 404 (také motorové vozy, ale bez stanoviště řidiče, podobné jako na ICE 3). Řídící vůz je proti tomu vozidlem bez pohonu se stanovištěm řidiče, pozná se podle označení své konstrukční řady začínající 8. Přitom označení konstrukční řadou 8 platí pro vozy na začátku ale i pro prostřední vozy (vozidla bez stanoviště řidiče, 801-804 u ICE1, 805-807 u ICE2).

První jednotka ET 403 byla DB dodána 2. března 1973. Německé dráhy vozidlo ET 403 nasadily ke změně jízdního řádu 1974/75 pro zlepšení kvality cestování. Jednotky dostaly přezdívky "Donald Duck" („Kačer Donald“) a "Weißer Hai" (Bílý žralok“). Jednotka ET 403 se skládala ze dvou koncových vozů a dvou středních vozů. Každý vůz byl v podstatě samostatná lokomotiva. V protikladu k ICE 3 byly všechny osy hnací. Poprvé v Německu měl motorový vlak naklápěcí skříň, tím byla umožněna nejvyšší dovolená rychlost 200 km/hod. Naklápění bylo provedeno pneumatickým pérováním, řízeným senzory. Jednotky se moc neosvědčily a po čtyřech letech měl být jejich provoz ukončen. Naštěstí předložilo spolkové ministerstvo dopravy návrh na jejich využití u Lufthansy jako náhradu za vnitrostátní lety. ET 403 byly provozovány pod názvem "Lufthansa Airport Express" od 28. března 1982 na trati z Düsseldorfu do Frankfurt Flughafen. Vlak byl opravdu levnější než letadlo.

Známka Německo s řídícím vozem ET 403?

Známka Německo s řídícím vozem ET 403?
Aršík Gambia ET 403 jako Lufthansa Airport Express


Autor: Adolf Kuchyňka | 5. 4. 2010

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2019 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223