Zašlá sláva plzeňské Škodovky

Kdykoliv si listuji v albu s moji skromnou sbírkou lodních pošt rakusko-uherského válečného loďstva, zastavím se u tohoto korespondenčního lístku adresovaného v roce 1897 panu Emilu rytíři Škodovi, zakladateli Škodovky. Z přístavu Banana v Kongu mu z tzv. misijní plavby píše velitel korvety S.M.S. Zrinyi – kapitán řadové lodi komodor Constantin von Gőrtz. V té době byla tato válečná loď na cestě z Jižní Ameriky a Západní Indie. Velitel lodě von Gőrtz zřejmě píše Emilu Škodovi ze staré známosti v době vyzbrojovní lodě slavnými škodováckými děly.

Parní korveta S.M.S. Zrinyi, vybavená plným oplachtěním (první tohoto jména v c.k. flotile; v roce 1911 bylo jméno přeneseno na nový rakusko-uherský válečný křížník), vyplula z rakousko-uherského válečného přístavu v Pule v květnu 1897, počátkem srpna téhož roku připlula do Buenos Aires. Dle poštovního razítka byla již v listopadu 1897 na zpátečné plavbě přes Atlantik a 12.listopadu zakotvila u pobreží Afriky, ve zmiňovaném přístavu Banana. Dne 8. prosince kotvila pak v nigerijském Lagosu. Kotvu na mateřské válečné základně v Pule spustila dne 23.března 1898. Několik dat k zmiňované plavbě: 216 dní na širém moři, urazila celkem 21.511 námořních mil, z toho 16.779 pod napjatými plachtami.

Zašlá sláva plzeňské Škodovky

Zašlá sláva plzeňské Škodovky


Autor: Jaroslav Tomandl | 23. 6. 2016

Komentáře

Nádherná celistvosť

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2002 - 2018 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223