Nechcené (nezámerné) omyly znalcov

Na podnet člena zberateľského fóra www.sberatel.com „Doddie“-ho sa rozbehla zaujímavá diskusia o omyloch znalcov pri overovaní našich prvých známok Hradčany.

Samotným štartovacím podnetom bola aukcia na jednom z aukčných portálov, v ktorej sa ponúkala overená zvislá dvojpáska Hradčany 500h hnedá, so spojeným typom špirál.

Nechcené (nezámerné) omyly znalcov

Po získaní scanov vo väčšom rozlíšení, a vychádzajúc zo svojich poznatkov „Doddie“ vyvrátil, resp. dokázal omyl p.Gilberta. Citujem jeho príspevok:

„Prednedávnom bol na aukčnom portáli ponúkaný ústrižok poštovej poukážky s páskou 500 h STs overený značkou GILBERT. Vyvolávacia cena ústrižku bola 15.000.- CZK. Detaily ani meno predávajúceho zámerne neuvádzam , lebo u neho nepredpokladám zámer poškodiť kupujúceho.
Mojim zámerom je varovať zberateľov ČSR I. pred kúpou zaručene pravých, overených známok, celín a celistvosti bez dostatočných znalostí. Vyžiadal som si kvalitnejší scan ústrižku a zistil som nasledujúce skutočností.
Ako vieme I. typ špirály tvoriaci STs sa nachádza na ZP 32, a 35 II. TD. V našom prípade by sa tak mohlo jednať o pásky ZP 32 - 42 alebo 35-45.

Známky z II. TD boli dané do poštovej prevádzky až v druhej polovici septembra 1920. Zatiaľ je prvý dátum použitia známky z II. TD z 24. 9. 1920 na pošte vo Varnsdorfe.
Ústrižok má dátum CVIKOV 28. mája 1920, z čoho je jasné, že tieto známky nemôžu pochádzať z II. TD.
Ak by ZP sedeli a známky by skutočne boli ST špirál, jednalo by sa o dodatočný výrobok, čiže čiastočné falzum. Farba, aj tlač, známok jednoznačne vykazuje, že sa jedná o prvú fázu tlače z TD I. Pri podrobnom štúdiu som zistil že Gibertom overené známky ako ST špirál pochádzajú z 51. a 61. ZP I. TD.
Bolo by zaujímavé zistiť, či sa v tomto prípade nejedná o dodatočné "overenie" falošnými pečiatkami GIBERT a I. a II. typ. Pretože sa uvedený znalec dosť často mýlil, ním overené známky sa už dávno nepovažujú za zaručene pravé.„


Nechcené (nezámerné) omyly znalcov

S ďalším príkladom, resp. sporným určením STs od p. Gilberta prišiel Zdeněk Jindra na vodorovnej dvojpáske Hradčany 5h zelenomodrá.

Nechcené (nezámerné) omyly znalcov

Po bližšom skúmaní sa zistilo, že sa nejedná o spojený špirálový typ, ale o tlačovú náhodilosť, pri ktorej došlo k zaliatiu farbou štvrtej špirály na 91. ZP zo 4.TD. Na porovnanie prikladám graficky zvýraznené identifikačné znaky polí 91 a 92 z 4.TD:

Nechcené (nezámerné) omyly znalcov

Samozrejme uvádzanými faktami nemám v úmysle spochybňovať znalosti a zásluhy p. Gilberta v československej filatelií. Len upozorniť na opatrnosť pri kupovaní podobných položiek z aukčných portálov, kde nie je možné bližšie skúmanie. Respektíve tieto omyly sa dajú pripisovať aj na vrub nedostatočnej literatúry doby, a samozrejme technickej nedokonalosti, ktoré mali k dispozícii znalci.
Za zaujímavú diskusiu ďakujem členom Doddie, blazek007, Draček a Zdeňkovi.

Zoltán Kovács, Jozef Džubák

Použitá literatúra:
- Hamr-Škaloud - Rukověť pro zběratele Hradčan (1998)
- J. Chudoba - 500 hal. Hradčany 2. TD známa neznáma (2009)
- www.knihtisk.org

Autor: Redakce | 28. 2. 2011

Komentáře

I znalci jsou jen lidé

I znalci jsou jen lidé

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2002 - 2018 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223