Námětová filatelie VII. - Jak zdokonalovat námětový exponát

Sestavením prvního exponátu naše práce nekončí, aspoň neměla by skončit. Vzpomínám si, jak mne potěšilo první ocenění na první výstavě, na které jsem vystavoval svůj námětový exponát s jednoduchým názvem "Lodě". Obdržel jsem tehdy bronzovou medaili. Bylo to v roce 1967. Vzápětí ale přišla od filatelistických přátel kritika a dobře míněné rady. Týkaly se jak široce pojatého tématu, tak volby filatelistického materiálu. Uznal jsem obojí. Téma bylo skutečně široké, při zachování vyváženosti odborného obsahu neumožňovalo detailnější záběr do těch tzv. "fajnovostí" krásného tématu. Volba a kvalita filatelistického materiálu byla poznamenána krátkostí doby mého sběratelského úsilí i malých znalostí. Mimo poštovních známek se to hemžilo obálkami prvního dne vydání (FDC) a několika příležitostnými razítky.

Pochopil jsem, že s exponátem musím dál pracovat, abych udržel dosažené hodnocení a pokusil se o vyšší. Již za rok, tedy v roce 1968 se mi podařilo na Kladně postoupit o stupínek výš. Ve svém úsilí jsem neochabl. Později jsem si splnil i svůj sen, vystavovat aspoň jednou na Světové výstavě PRAGA, bylo to v roce 1978.

Zdokonalování exponátu znamená věnovat se zvolenému námětu nejen po filatelistické stránce, ale též co do odborné znalostí daného námětu. Obojí jde totiž ruka v ruce. O odborných znalostech se rozepisovat nebudu, jsou pro každý námět jiné. Co a jak zdokonalovat filatelisticky?

Z vlastní zkušenosti mohu dnes potvrdit, jak je důležité vhodně zúžit téma, abychom se dopracovali jednak k originálnímu tématu exponátu. Současně vhodným (rafinovaným) zúžením si vytvoříme prostor pro využití těch nejlepších filatelistických materiálů, které máme ve sbírce. Tím nanačuji důležitý úkol, a to zdokonalování výběru vhodných exemplářů známek a ostatních filatelistických materiálů. Nezanedbávejme však ani vyváženost použití různorodého filatelistického materiálu a jeho rozmístění na albové listy, dále správnost popisů a vhodné spojovací texty. Výběr vhodných položek by neměl být živelný, ale velmi cílený. Měl by co nejlépe vystihnout to, co exponátem vyjadřujeme, o čem vyprávíme. Vždy musí vynikat filatelistický materiál. Text by neměl být tou známou "vatou", která exponátu spíš uškodí - píše se o něčem, co tam filatelisticky není.

Nejednou jsem na velkých výstavách při pohledu na špičkové exponáty klesal na mysli. Věděl jsem, že nikdy nebudu moct "vyšperkovat" svůj exponát vzácnými exempláři známek a dalších filatelistických materiálů, které jsem viděl ve "zlatých" exponátech. Naštěstí jsem z toho vždy vystřízlivěl a námětové filatelii zůstal věrný i bez vlastního "Modrého Mauritia".

Autor: Jaroslav Tomandl | 24. 8. 2013

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2019 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223