Nabídka našeho eshopu

Modrý Mauritius v Terezíně

Nová kniha Modrý Mauritius v Terezíně od vedoucího redaktora Infofily Zdeňka Jindry.

  • Cena: 249 Kč

Malý příspěvek k železniční tématice

Když jsem minulý týden četl v Prvním českém ryze internetovém deníku Neviditelný pes, v rubrice zábavy zajímavý článeček o původu klasického rozchodu železničních kolejí, vzpomněl jsem si na naše kolegy námětáře, kteří se věnují železniční tématice, ale i na ostatní naše čtenáře.

Článek s názvem Principy moderního inženýrského designu jsem shledal velmi zajímavým! Vysvětluje historické kořeny standardního rozchodu železničních kolejí, tj. 1435 mm (4 stopy a 8,5 palce). Stejný standardní rozchod máme i v naší zemi.

V kolébce železniční dopravy, v Anglii, se tento rozchod stanovil na základě rozchodu kolejí tamvajových vozů a rozestup kol tramvají se zvolil stejný jako u kočárů. A proč původně u kočárů? Protože na silnicích v Anglii byly vyjety koleje odpovídající tomuto rozestupu kol. A proč tam byly vyježděné takové koleje? Protože koleje vyly vyježděné již římskými válečnými vozy za doby, kdy Římské impérium sahalo až na Britské ostrovy. A konečně, římské válečné vozy byly široké na dva zadky koní, které vozy táhly.

Zmíněný článek tedy dospěl k závěru, že klasický rozchod železničních kolejí je dán šířkou dvou koňských zadků!

Doporučuji našim čtenárům článek „ Principy moderního inženýrského designu“. Dočtete se tam ještě další související zajímavosti, třeba o amerických raketoplánech.

Malý příspěvek k železniční tématice


Autor: Jaroslav Tomandl | 13. 4. 2015

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


Nabídka našeho eshopu

Signoscope T3 od firmy SAFE

Signoscope na průsvitky známek T3 od firmy SAFE.

  • Cena: 4725 Kč
Výzkum vesmíru - č. 2024 - I. typ - čistá

Výzkum vesmíru - č. 2024 - I. typ - čistá

  • Cena: 90 Kč