Jízdní řád z roku 1914

Dostal se mi do rukou jízdní řád Severoněmeckého Lloydu z roku 1914. Přiznám se, že si v něm s chutí čtu. Co je tam k přečtení? Mnoho. Dozvídám se o vlakových a lodních spojeních napříč Evropou, včetně spojení do blízkého i vzdáleného zámoří. Dozvídám se, že jízdenky lze zakoupit též u agentury Severoněmeckého Lloydu v Praze v Hybernské ul. 8. Kam? Tak třeba z Brém do brazilského Santosu s vyplutím 14. nebo 28. května 1914, nebo také 11. června. A jak z Prahy do Brém? V přehledně zpracované části vlakových spojení ze střední Evropy všemi směry nacházím spojení přes Drážďany a Berlín.

Pak je tu letní sezóna. Lloyd nabízí zajímavou turistickou plavbu parníkem PRINZ FRIEDRICH WILHELM k Severnímu mysu. Vyplouvá se 18. července z Brém, s návratem 15. srpna. Trasa je velmi zajímavá: Bremerhaven - Boulogne s/M - Leith (Skotsko) - Kirkwall (Orkney Islands) - Reykjavik (Island) - Špicberky - Severní Mys - Lofoty - podél Norska a jeho fjordů do norského Bergenu a odtud zpět do Bremerhavenu.

Kdo toužil po jižních zeměpisných šířkách, tomu Lloyd nabízí lodní výlet po Středozemí. Parník SCHLESWIG vyplouvá v letní sezóně 1914 hned třikrát. Poprvé již 21. dubna, pak 12. května a 30. srpna (zřejmě se respektuje to, že uprostřed léta je tam moc horko) A trasa?

Tak třeba 14-denní plavba s naloděním 21. dubna v Benátkách pokračuje do Dubrovníku, Kotoru, Korfu, dále na Maltu, Syrakusy, Taorminu, Messinu, Palermo, Neapol (vč.prohlídky Pompejí), Kapri a 5. května vylodění v Janově.

Tak bych mohl pokračovat ve čtení téměř 500-stranového jízdního řádu. Najdete tam třeba vlakové spojení z Přerova do Brna anebo ze Lvova do Baku, lodní spojení v Levantě, též lodní linky mezi koloniemi, které Německo před 1. světovou válkou mělo. Nechybí ani jízdní řád nilských parníků z Kahiry do Asuánu atd. Hotely a penziony z celé Evropy nabízejí cestujícímu v inzertní části své služby.

Proč o tom všem píšu? Historický jízdní řád může být pomůckou filatelistovi v přesnější identifikaci cesty dobové poštovních zásilky od odesílatele k adresátovi. V té době se navíc "nešetřilo" v používání tranzitních poštovních razítek, včetně vlakových a lodních.

Jízdní řád z roku 1914


Autor: Jaroslav Tomandl | 21. 3. 2004

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2018 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223