Jediný parník na Vranovské přehradě

Historie lodní dopravy na jezeře Vranovské přehrady, budované v letech 1930 až 1933, se píše od 23. června 1933, kdy Československý plavební úřad přidělil znojemské Národní jednotě koncesi na provozováni plavby. Avšak do nově postavené přehrady byla voda napouštěna teprve na podzim 1933, proto mohl první motorový člun zahájit osobní dopravu až 11. července 1934. Po druhé světové válce, která pro lodní dopravu znamenala stop z důvodu úspěšného bombardování přehrad v Porůří, bylo roku 1947 založeno Podyjské plavební a lázeňské družstvo. Dne 14. srpna 1949 družstvo slavnostně pokřtilo kolesový parník „Mír“ o kapacitě 200 osob, jak dokládá i příležitostné poštovní razítko. Tento parník byl vyroben již v roce 1883 v Německu. Družstvo disponovalo celkem osmi loděmi, Mír byl však ve své době považován za nejhezčí z celé flotily. Nedaleko přístaviště byl postaven „bunkr“ pro skladování černého uhlí.

Jediný parník na Vranovské přehradě

Jediný parník na Vranovské přehradě

Provoz parníku byl pro jeho špatný technický stav ukončen v roce 1963, tedy po úctyhodných 80 letech od jeho vyrobení. Parník Mír byl prvním a jediným parníkem v pravém slova smyslu, který kdy čířil vody Vranovské přehrady.

Jediný parník na Vranovské přehradě


Autor: Jan Regula | 8. 7. 2011

Komentáře

Parník

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2002 - 2017 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223