Historické dopravní prostředky - letadlo Metoděje Vlacha

Datum vydání: 18. února 2015
Název emise: Historické dopravní prostředky - letadlo Metoděje Vlacha
Nominální hodnota: 13 Kč
Katalogové číslo: 839
Výtvarný návrh Pavel Sivko
Tiskové listy:á 50 ks (kombinace 25 ks známek automobil Walter 6B a 25 ks známek letadlo Metoděje Vlacha)
Rozměr obrázu známky: 40 x 23 mm
Druh tisku: plnobarevný ofset

Historické dopravní prostředky - letadlo Metoděje Vlacha

Námět známky:

Na známce je vyobrazený celodřevěný jednoplošník Metoděje Vlacha, na kterém uskutečnil svůj první úspěšný veřejný let.
Metoděj Vlach má významné místo v dějinách českého letectví. Byl prvním Čechem, který postavil funkční letadlo vlastní konstrukce, z tuzemských materiálů a poháněné českým motorem. Tento opomíjený průkopník českého letectví se narodil 6. července 1887 v Říkovicích u Přerova, zemřel 8. února 1952 v Sezimově Ústí.
V letech 1908 až 1922 pracoval u firmy Laurin & Klement v Mladé Boleslavi a v době před první světovou válkou se ve volném čase věnoval konstrukci a stavbě vlastních letadel. Podle dochovaných záznamů jich sestavil hned několik.
První z nich vzniklo v roce 1908, jednalo se o dvojplošník na lyžích. Letadlo nebylo dokončeno, protože Metoděj Vlach nesehnal vhodný motor. Všechny pokusy financoval ze svého montérského platu.

Druhé letadlo, rovněž dvojplošník, sestavil v roce 1909. Letadlo bylo schopné krátkých skoků mezi 30 a 50 metry. Pro delší lety chyběla dostatečná stabilita.
Třetí, nejúspěšnější, letadlo vzniklo v letech 1910 až 1912. Byl to celodřevěný jednoplošník o rozpětí deseti metrů, vážící 720 kg. Vrtule měla dva metry, výkon motoru dosahoval 28 kW. První veřejný let se konal 8. listopadu 1912. Po sedmdesátimetrovém rozjezdu se letadlo vzneslo a Vlach uskutečnil první let ve výši dvaceti metrů, který ten den ještě pětkrát zopakoval. Pokaždé letadlo uletělo 300 až 500 metrů. Rychlost dosáhla 100 km/h. Po šestém letu Vlach havaroval a lehce se zranil. Problém nebyl v letadle, které létalo velmi stabilně, jako spíše v nulových pilotních zkušenostech konstruktéra. Vlachovy pokusy ukončila první světová válka.
Kromě letectví se Metoděj Vlach věnoval i zlepšování závodních automobilů jako mechanik několika úspěšných závodníků.
Se známkou se vydává obálka prvního dne včetně příležitostného poštovního razítka. V obrazové části obálky je kresba přední části letadla, stojícího na louce a je vytištěna ocelotiskem z plochy v barvě hnědočervené. Na razítku je detail motoru s vrtulí letadla Metoděje Vlacha a text: Říkovice, 18. 2. 2015.
(zdroj www.cpost.cz)

FDC – obálka prvního dne vydání:

Se známkou se vydává obálka prvního dne vydání včetně příležitostného poštovního razítka.
(zdroj www.cpost.cz)

Historické dopravní prostředky - letadlo Metoděje Vlacha

Historické dopravní prostředky - letadlo Metoděje Vlacha

Historické dopravní prostředky - letadlo Metoděje Vlacha

Poznámka redakce:

určitě jste si všimli nového způsobu zveřejňování novinek. Naší snahou je mít co nejrozsáhlejší informace a obrázky všeho dostupného filatelistického materiálu. Dejte nám vědět, jak se Vám nové články o novinkách zamlouvají.

Novinky za nominál:

nově v našem eshopu nabízíme nové poštovní známky ČR za nominál. Tuto konkrétní známku zakoupíte zde na tomto odkazu.

Autor: Zdeněk Jindra | 23. 2. 2015

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2019 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223