Československé námořní lodě

Od roku 1960 do rozpadu státu vydala Československá pošta tři emise, na kterých se vyskytují československé námořní lodě. První byla v roce 1960 námořní loď Lidice na známce 1,20 Kč ze serie Lodě a plavidla. V roce 1972 to byla série Československé námořní lodě a konečně v roce 1989 série Československá námořní plavba. Na žádné z našich poštovních známek však nenacházíme vůbec první československou námořní loď, pokřtěnou 28. října 1920 v italském přístavu Terst jménem LEGIE. Komunistickému režimu zřejmě nejvíc vadilo její jméno. Po neslavném konci naší námořní plavby díky privatizaci nemá naše pošta důvod k vydávání známek s, ve světě velmi populárním, námětem lodí.

Československé námořní lodě


Vraťme se však zpět k lodi LEGIE. Byla koupena Bankou čs. legií v Japonsku (původně se jmenovala TAIKA MARU). První plavbu pod československou vlajkou vykonala z dálně-východního Vladivostoku pod velením korvetního kapitána Josefa Holuba (demobilizovaného z c. k. rakousko-uherské flotily). Vyplula 24. srpna 1920 s cílem – italský přístav Terst. Sloužila až do roku 1932, o rok později za hospodářské krize byla prodána do Řecka. Na své palubě poskytla praxi celé jedné generaci českých a moravských námořních kapitánů, kteří absolvovali Námořní akademii v jugoslávském Bakru (jižně od Rijeky). Prvním absolventem a pozdějším kapitánem byl Moravan kpt. Bedřich Stožický, který v knize S palubou pod nohama (Vyd. BLOK – Brno 1973) vzpomíná na starou dobrou loď LEGII a život na ní. Jako druhý nastoupil po absolvování bakarské akademie legendární kpt. Jakub Frey – rodák z chodského Postřekova, a pak další a další.

Naše první námořní loď by si věru zasloužila alespoň příležitostné razítko, ne-li poštovní známku.

Autor: Jaroslav Tomandl | 9. 12. 2003

Komentáře

ČSL- námořní lodě

Přidat komentář  | Zobrazit komentáře


© 2002 - 2018 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223