150 let železniční trati přes Semmering

Koncem roku 1841 podepsal rakouský císař Ferdinand I historický dekret o výstavbě státních drah. Jižní větev měla spojit Vídeň s Terstem. V květnu 1842 byla dokončena trať z Vídně do Gloggnitz a stavěla se trať z Mürzzuschlagu na jižní straně Alp k Terstu.

Prvním průkopníkem adhezní železnice přes Alpy byl inženýr Mathias Schönerer. Všichni čekali jak se k tomuto návrhu postaví vrchní železniční inženýr Karl Ghega. Ten se po studijní cestě do Anglie a Spojených států jasně postavil na stranu Schönerera.

Přes to se zvedl proti adhezní dráze odpor. Ghega vypracoval tři projekty, kromě nich bylo vytvořeno ještě deset dalších projektů. Vláda dlouho nedokázala rozhodnout. Až v srpnu roku 1848 schválila Ghegův projekt a bylo mu svěřeno vrchní technické vedení stavby. V průběhu stavby bylo nutno řešit též otázku konstrukce horské lokomotivy. Soutěž o nejlepší lokomotivu pro Semmering proběhla na podzim roku 1851. Vyhrála německá čtyřnápravová lokomotiva Bavaria i tak však měla plno nedostatků. Podle získaných zkušeností bylo rozhodnuto o zkonstruování lokomotivy nové. Tím byl pověřen Wilhelm Engerth. Jeho lokomotiva již odpovídala požadavkům a byla přijata jako typ horské lokomotivy pro Semmering.

V prosinci 1853 byl zahájen provoz nákladních vlaků po jedné koleji. Dvojkolejný provoz na celé trati byl zahájen 17.července 1854.

Semmering drží světové prvenství v překonání horského hřebene železnicí klasického typu. V roce 1998 byla zapsána do světového kulturního dědictví UNESCO.

Obrázky:
1. Známka Rakousko inženýr Karl Ghega

150 let železniční trati přes Semmering


2. Známka Rakousko se železničním viaduktem Kalte Rinne.

150 let železniční trati přes Semmering


3.Známka Rakousko s Engerthovou lokomotivou Kapellen ve staré stanici Semmering.

150 let železniční trati přes Semmering


Autor: Adolf Kuchyňka | 9. 11. 2004

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2019 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223