150 let viaduktu přes Enz

Příkladem významné mostní stavby v Německu je 150 roků starý viadukt přes řeku Enz. Most ovlivnil rozvoj města Bietigheim-Bissingen velmi podstatně. Se svými 21 mohutnými kamennými oblouky přes údolí řeky Enz je architektonickým pomníkem a je pokládán za symbol města. Viadukt tvořil spojení mezi první hlavní tratí württembergské železnice ze Stuttgartu do Heilbronnu na západ přes Bruchsal k hlavní trati bádenské dráhy podél Rýna. Tím vzniklo železniční spojení od Dunaje k Rýnu, a Bietigheim byl železničním uzlem.

Z různých plánovaných variant se prosadil Karl Etzel, který vymyslel přechod u Bietigheim. Zde mohlo být zužující se údolí velmi vysokým, ale poměrně krátkým mostem zdoláno. Prozíravé bylo provedení masivního kamenného mostu, který byl první a dlouhou dobu jediný úplně zděný železniční most v zemi. Práce byly dokončeny v roce 1853.

V dobách nejvyššího zatížení přes něj projelo asi 400 vlaků denně. Po stavbě jihozápadní rychlodráhy v osmdesátých letech minulého století došlo částečnému ulehčení, přes to i dnes projede přes viadukt až 300 vlaků denně.

150 let viaduktu přes Enz



Autor: Adolf Kuchyňka | 19. 11. 2003

Komentáře

Nejsou žádné komentáře

Přidat komentář


© 2002 - 2019 Zdeněk Jindra
ISSN 1214-4223